Argument

2 Iunie 2011 § 2 comentarii

Această notiță deschide o nouă inițiativă a Baletului Națiunilor: Cronica concertelor de muzică veche din România. La baza acestei idei stă constatarea faptului că demersurile de revitalizare a muzicii vechi întreprinse de muzicieni români suferă de pe urma unei lipse de vizibilitate și de continuitate. Între concertele de azi și primele tatonări ale muzicilor vechi în România, spre sfârșitul anilor `60, se cască patru decenii umbrite de obsesiile politicii culturale ceaușiste și de naufragiile tranziției nouăzeciste. Patru decenii sărăcăcioase în realizări, dacă le comparăm cu boom-ul muzicii vechi din Europa occidentală, dar nu lipsite de inițiative și de entuziasme orchestrate mai abil sau mai naiv. Problema e că multe dintre aceste inițiative au rămas izolate, s-au născut și s-au desfăcut după soarta fondatorilor lor, răspunsul instituțional a fost (și continuă să fie) cel puțin timid, iar nou-veniții s-au găsit în fața situației de a relua aproape totul de la zero, în loc să profite de experiențele bune sau rele ale predecesorilor. În puține cuvinte, o școală românească de muzică veche nu a avut șansa să se coaguleze. Iar astăzi, perspectiva creării unor catedre solide de muzică veche nu e mult mai apropiată decât acum 40 sau 20 de ani – cu câteva excepții notabile, concentrate în spațiul transilvănean.

Minima reacție propusă de Ballet des Nations constă în crearea unei arhive a concertelor de muzică veche din România, trecute și viitoare, care să poată acoperi într-un final toate evenimentele documentabile. Odată ajunsă la un anumit grad de complexitate, ea va putea reprezenta osatura unei istorii a muzicii vechi în România.

Iar dincolo de istorii recente și continuități, Cronica se dorește pur și simplu o agendă vie, permanentă și utilă în serviciul celor care caută muzica veche.

Anunțuri

§ 2 Responses to Argument

  • morcovul ilie spune:

    Și cum anume preconizați realizarea acestui deziderat? Dacă ansamblurile baroce din România sînt rarissime și în general de nivel mediocru, cu atît mai mult cronicile care se scriu despre prestațiile lor suferă în genere de lipsă de reală competență (excepțiile nu salvează situația, dar despre recenzia pe care ați făcut-o CD-ului „Codex Caioni” cu ansamblul lui Jean-Christophe Frisch, altă dată). În Cluj bunăoară (unde viețuiesc și eu), concertele de muzică veche (trebuie lămurită și această sintagmă) nu sînt în ultima vreme chiar ceva nemaivăzut. Cel puțin lunar au loc astfel de concerte, de obicei ținute de tineri aflați la începutul drumului în ale barocului. Ocazional au loc chiar concerte „grele”, susținute de nume mari, precum Mira Glodeanu cu „Ausonia”, Bruno Cocset cu „Les Basses Reunies” etc. Ei bine, pînă acum n-am prea văzut la Cluj cronici la astfel de concerte, așa că nu prea știu de unde veți reuși să alcătuiți arhiva mult visată, mai ales dacă și în restul țării situația e similară. Pe la noi doar d-na Elena Șorban (care e realmente dornică să se perfecționeze în acest domeniu) mai scrie despre subiect. Are cronici și de la festivalul din Timișoara, și de la cel de la Miercurea Ciuc (pe cimec.ro). Desigur intenția mea nu este aceea de a vă descuraja, ci dimpotrivă doresc să ajut cît se poate. Să auzim de bine.

  • Vă mulțumesc pentru acest comentariu consistent și scuzele mele pentru întârzierea răspunsului. Cunosc și deplâng situația pe care o descrieți, dar n-am altă opțiune decât să pornesc de la puținul care există (înțeleg că v-a plăcut cronica la Codex?). Înainte de a fi o arhivă de recenzii, Cronica va încerca să fie o arhivă de concerte. Concret: dată, loc, interpreți, program. Și apoi, tot ce se poate strânge în jurul acestui nucleu. Pentru adunarea datelor, mă bazez în egală măsură pe muzicieni (pe care nu-i pot bănui decât interesați de promovarea viitoarelor concerte, dacă nu și de istorii trecute), pe cronicari și pe amatorii dornici să ajute, semnalându-mi trecutele sau viitoarele evenimente. Mai ales când vine vorba de concertele puțin mediatizate din afara orașelor mari și a festivalurilor. În cazul primelor două grupe, îmi asum inițiativa. :)

    În altă ordine de idei, conceptul însuși de muzică veche are nevoie de câteva clarificări, așa cum bine observați: intenționez să le adaug peste câteva zile, moment din care Cronica va deveni propriu-zis activă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

What’s this?

You are currently reading Argument at Ballet des Nations.

meta

%d blogeri au apreciat asta: