Marco Uccelini

7 Martie 2007 § Lasă un comentariu

c. 1603, Forlimpopuli – 10 sept. 1680, Parma

Marco Uccelini face parte din seria primilor virtuozi italieni ai viorii din prima jumătate a secolului al XVII-lea, care reușesc să inventeze un nou limbaj muzical adecvat instrumentului lor, precum și formele în care acesta să se manifeste. Experiențele lor duc la cristalizarea sonatei – dar urechea modernă e mai degrabă cucerită mai mult de diferențe, decât de asemănările cu ceea ce denumim astăzi sonată, iar avangardismul limbajului viorii baroce timpurii nu-și pierde, cred, nici azi efectul.

Viata sa e doar în mică parte cunoscută. Se știe că studiază la seminarul din Asissi și ajunge la Modena cândva înainte de 1639. Devine aici Capo degl’ instrumentisti la curtea familiei Este (1641-1662), iar din 1647 maestro di capella la catedrala din oraș. Părăsind Modena, îl regasim începând din 1665 la curtea Farnese din Parma ca maestro di capella, funcție pe care o va deține până la moartea sa, în 1680. Din puținele informații care ne-au parvenit, Uccelini se remarcă prin sedentarism și fidelitatea față de patronii săi, prin contrast cu mobilitatea majorității muzicienilor italieni ai epocii (un exemplu bun ar fi Biagio Marini, care nu pare să reziste mai mult de câțiva ani consecutivi într-un loc).

a-stradivari-violin-1693-met.jpg

Vioara Antonio Stradivari (Cremona, 1693). Azi la Metropolitan Museum of Art, New York.

Din punct de vedere istoric și stilistic, Uccelini face parte din așa-numita școală de la Modena, alături de Giovanni Maria Bononcini și Giuseppe Jacchini.  Uccelini a compus muzică instrumentală, opere și balete pentru curtea Farnese, dar cea mai mare parte a creației păstrate a lui Uccellini se rezumă la sonate și sinfonii, majoritatea publicate la Veneția – poate cele mai îndrăznețe ale epocii, utilizează din plin cromatismul și profită de dezvoltarea tehnicii violonistice (Uccelini introduce a șasea poziție). Din punct de vedere formal, caracterul fragmentar al sonatei lui Marini face loc, la Uccelini, unei relative unități tematice.

Lucrări

  • Sonate, sinfonie et correnti, Op. 2 (1639)
  • Sonate, arie et correnti, Op 3 (Venetia, 1642)
  • Sonate, correnti et arie, Op 4
  • Sonate, over canzoni, Op. 5 (1649) – primele sonate pentru vioara solo si b.c.
  • Salmi a 1, a 3, 4, et a 5 concertati parte con istromenti e parte senza con Letanie della Beata Vergine Concertate a 5 con istromenti, Op. 6 (Venetia, 1654)
  • Ozio regio, Op. 7
  • Sinfonie Boscarecie, Op. 8 (Venetia 1660, reeditate Antwerp 1669) – piese pentru vioară si bas continuu, cu a doua și a treia vioară ad libitum.
  • Sinfonici concerti brevi e facili, Op. 9
Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

What’s this?

You are currently reading Marco Uccelini at Ballet des Nations.

meta

%d blogeri au apreciat asta: